Bij Ambtenarenlening kunnen ambtenaren geld lenen tegen de laagste rente. Bijvoorbeeld voor een verbouwing of een auto.

Functiemix: leraarschap aantrekkelijker, carrièrekansen vallen tegen

27 maart 2017 – Leraren en schoolleiders zijn positiever over de functiemix waarmee meer leraren kunnen doorstromen naar een hogere salarisschaal. De functiemix maakt het leraarschap aantrekkelijker en verbetert de loopbaanmogelijkheden. Toch is een groot deel van de leraren ontevreden over de carrièrekansen. Dat meldt de Algemene Onderwijsbond (AOb) op basis van het onderzoek ‘Carrièreperspectieven van leraren in het kader van de functiemix’ van kenniscentrum CAOP en het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) onder 1.200 leraren en 1.000 schoolleiders.

Een derde van de basisschoolleraren en een kwart van de leraren in het voortgezet onderwijs vindt dat de functiemix de loopbaanmogelijkheden verbetert. Ook schoolleiders denken dat het leraarschap aantrekkelijker is geworden en de functiemix meer mogelijkheden biedt om goede leraren te behouden. Voorwaarde voor een hogere functie en salaris zijn vaak een extra opleiding of specifieke taken als taal- of rekenspecialist, coaching van collega’s, bijdragen aan onderwijsvernieuwing of managementtaken.

Resultaat blijft achter
Doel sinds de invoering van de functiemix was dat veertig procent van de leraren in de LB-schaal zou vallen. Het primair onderwijs blijft met 26 procent nog achter. Volgens AOb-rayonbestuurder Clazien Rodenburg had negentig van de scholen begin dit schooljaar de doelstellingen gehaald. “De 10 procent is een worsteling van ‘niet willers’ en ‘niet kunners’. We zijn als vakbonden in gesprek met die scholen. Het lastige is dat er geen sanctie is voor scholen die de gelden niet aan de functiemix besteden”, aldus Rodenburg. In het voortgezet onderwijs gelden maatwerkafspraken per schoolbestuur. Hier valt gemiddeld 42 procent van de docenten in schaal LB.

Promotie misgelopen
Ondanks de verbeterde loopbaanmogelijkheden is twee derde van de leerkrachten ontevreden over de carrièrekansen in het onderwijs. Bijna een kwart van de basisschoolleraren en bijna een derde van de leraren in het voortgezet onderwijs heeft de afgelopen vijf jaar geen promotie gekregen terwijl zij dit naar eigen zeggen wel verdienden. De leerkrachten vinden dat promotiecriteria onduidelijk en willekeurig worden toegepast.

Door: Redactie Ambtenarensalaris

Deel dit bericht

Als eerste op de hoogte

49914 ambtenaren ontvangen al updates over de ontwikkelingen rondom hun salaris. (Ook voor onderwijs en zorg)

Nieuws


Volg ons


Overige informatie


Copyright © 2024 Ambtenarensalaris