PO-Raad pleit voor nieuw loongebouw
23 oktober 2017 – Afschaffing van de LA-schaal in het primair onderwijs is niet genoeg om het lerarenberoep structureel aantrekkelijk te houden. De PO-Raad wil daarom een substantiële investering voor een nieuw loongebouw dat alle leraren perspectief biedt op een beter salaris. Daarmee reageert de raad op een van de voorstellen om het lerarentekort terug te dringen.
Om het primair onderwijs aantrekkelijk te houden voor huidige en toekomstige leraren is een verbeterde beloning nodig. Een van de suggesties om dat te realiseren is het afschaffen van de basissalarisschaal voor leraren in het primair onderwijs. Dit geeft volgens de PO-Raad echter slechts een korte impuls. Voor een structurele verbetering is meer nodig. Daarom wil de raad substantieel investeren om een nieuw loongebouw te ontwikkelen dat zowel belonend, wervend als inzichtelijk is en de kwaliteit van het onderwijs bevordert. Bovendien moet dit nieuwe loongebouw alle leraren perspectief geven voor een betere beloning.
Het huidige loongebouw, uit 1984, is volgens de PO-Raad niet transparant en moeilijk te begrijpen. De raad wil dat salarisschalen in een nieuw systeem gekoppeld zijn aan verantwoordelijkheden en bevoegdheden die objectief vastgesteld kunnen worden. Hiermee kunnen andere verantwoordelijkheden, een hoger kennisniveau of ander functioneringsniveau beter beloond worden wat medewerkers carrièreperspectief biedt.
Met een nieuw loongebouw krijgen leraren in het primair onderwijs meer mogelijkheden om zich verder te ontwikkelen en professionaliseren. Dat is volgens de PO-Raad stimulerend voor de medewerker en bevordert de kwaliteit van het onderwijs.
Het is aan de vakbonden en PO-Raad om goede afspraken te maken over een nieuw loongebouw. De mate waarin dat lukt is echter sterk afhankelijk van de middelen die het kabinet hiervoor beschikbaar stelt. Dat budget is momenteel te laag om een eerlijker beloning mogelijk te maken en een verdere toename van het lerarentekort te voorkomen.
Door: Redactie Ambtenarensalaris