Vanaf 2018 verplichte inschrijving in personenregister kinderopvang

28 november 2017 – Vanaf 1 maart 2018 moet iedereen die werkt of woont op een locatie waar kinderen worden opgevangen, zich inschrijven in het personenregister. Doel is de veiligheid van kinderen te vergroten. Dat meldt het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Met het personenregister worden medewerkers continu gescreend op strafbare feiten die belemmerend of bezwaarlijk zijn bij het werken met kinderen. Dit geldt al voor vaste medewerkers, gastouders en hun huisgenoten. Via het register, vallen vanaf 1 maart ook tijdelijke medewerkers zoals stagiairs, uitzendkrachten en vrijwilligers onder de continue screening. “Kinderen zijn kwetsbaar, daarom is het belangrijk dat wij continu kijken naar hun veiligheid. Het register helpt om iedereen in beeld te krijgen die in de opvang met  kinderen werkt”, licht staatssecretaris Tamara van Ark toe.

Het personenregister biedt naast een hogere veiligheid ook administratieve voordelen. Zo hoeven medewerkers geen nieuwe Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) te overleggen wanneer zij naar een andere werkgever gaan. De VOG is voortaan alleen nodig bij inschrijving in het personenregister. Ook de controle van de VOG gebeurt voortaan via het register.

Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) is uitvoerder.

Meer info leest u in de factsheet personenregister.

Door: Redactie Ambtenarensalaris