Een groot deel van de leden van FNV en CNV heeft ingestemd met het in september bereikte onderhandelingsresultaat voor een nieuwe cao. Dat betekent dat de cao nu definitief is en de salarissen de komende twee jaar met 8 procent omhoog gaan.
8 procent in twee jaar
De nieuwe cao loopt van 1 februari 2025 tot en met 31 december 2027. In die periode gaan de salarissen in vier gelijke stappen van 2 procent omhoog. Allereerst per 1 februari en 1 augustus dit jaar, gevolgd door volgend jaar februari en augustus. De voor dit jaar afgesproken loonsverhogingen worden voor het einde van het jaar met terugwerkende kracht uitbetaald.
Verbeteringen ORT en overwerk
Verder geldt per 1 mei 2025 een ORT-vergoeding van 38 procent op zaterdagochtend tussen 8:00 en 12:00 uur. De maximale ORT-vergoeding wordt vanaf januari 2026 verhoogd van IP-nummer 32 naar IP-nummer 36. Ook komt er vanaf januari één regeling voor extra werken met een gelijke beloning voor fulltimers en parttimers.
Tot slot bevat de nieuwe cao afspraken over onder meer mentale gezondheid, een arbeidsongeschiktheidsverzekering, voortzetting van de vitaliteitsregelingen en verbeteringen rondom de roosters. Alle afspraken worden nu verwerkt in een nieuwe cao-tekst. Zodra die gereed is, vind je hem op onze Zorg en Welzijn pagina.
Door: Redactie Ambtenarensalaris