Bij Ambtenarenlening kunnen ambtenaren geld lenen tegen de laagste rente. Bijvoorbeeld voor een verbouwing of een auto.

Lichte groei aantal leraren basisonderwijs in schaal B

7 februari 2017 – Het aandeel leraren in het basisonderwijs in schaal LB is tussen 2014 en 2015 licht gestegen, van 24,2 procent naar 25,5 procent. Ondanks deze groei is de doelstelling van 40 procent voor schaal LB nog niet gerealiseerd. Dit blijkt uit geactualiseerde gegevens van Stamos, de databank voor arbeidsmarktinformatie over het onderwijs.

Versterking functiemix
De functiemix is de verdeling van leraren (in fte’s/voltijdbanen) over de verschillende salarisschalen. Deze functiemix moet worden versterkt door meer leraren te laten doorstromen naar de hogere salarisschalen LB en LC. Om de doelstellingen te realiseren ondersteunen de PO-raad, vakbonden en het ministerie van Onderwijs samen scholen en schoolbesturen bij het toepassen van de functiemix in het personeelsbeleid.

Uit een onderzoek van de bonden en het ministerie afgelopen jaar, bleek dat 85 procent van de ondervraagden vindt dat de strategische doelen van de school beter worden bereikt met een team met verschillende specialisten, dan een lerarenteam met allrounders. Dat betekent dat er een groot draagvlak is voor een van de doelstellingen van de functiemix, een juiste mix van vaardigheden in een team. Volgens Cor Duinmaijer, bestuurder CNV Onderwijs en lid van de werkgroep Versterking HR-beleid/functiemix, zijn er echter verschillende belemmeringen om deze functiedifferentiatie te realiseren. Zo is het in lerarenteams bijvoorbeeld niet altijd vanzelfsprekend om elkaars specialismen te gebruiken. “Daarom bieden wij verschillende vormen van ondersteuning om schoolbestuurders, schoolleiders en teams verder te helpen bij het professionaliseren van hun personeelsbeleid.”

Het onderzoek laat volgens de PO-Raad ook zien dat een overgroot deel van de schoolbesturen het personeelsbeleid op papier op orde heeft. De scholen hebben hun visie vertaald naar beleid en het beleid hebben ze weer vertaald in concrete instrumenten zoals een goede cyclus van functionerings- en ontwikkelgesprekken. In de praktijk werkt het echter nog lang niet altijd goed.

Speciaal (basis)onderwijs
In 2015 zat bijna 87 procent van de leraren in het speciaal (basis)onderwijs in schaal LB. De overige 13 procent zat in schaal LC. Daarmee is het aandeel leraren in schaal LC tussen 2014 en 2015 licht gestegen.

Voortgezet onderwijs
In het voortgezet onderwijs is een gelijkmatiger verdeling tussen de schalen zichtbaar. Bijna 42 procent van de leraren zat in 2015 in schaal LB, 31 procent in schaal LC en 27 procent in schaal LD. Ten opzichte van 2014 is het aandeel leraren in schaal LB en LD licht afgenomen, terwijl het aandeel leraren in schaal LC licht toenam.

Door: Redactie Ambtenarensalaris

Deel dit bericht

Als eerste op de hoogte

50359 ambtenaren ontvangen al updates over de ontwikkelingen rondom hun salaris. (Ook voor onderwijs en zorg)

Nieuws


Volg ons


Overige informatie


Copyright © 2024 Ambtenarensalaris